18

сер 2016

Любов Воробець: “Вчитися ніколи не пізно, а особливо коли ти управитель. Ця професія дуже молода і потребує постійного навчання, хоч часу інколи й не вистачає…”


Любов Іванівно, чому обрали роботу у сфері управління багатоквартирними будинками?

Робота у сфері управління багатоквартирним будинком скоріше обрала мене, ніж я її обирала. До цього я працювала у будівельній галузі, (прим.авт. Любов Іванівна Воробець є почесним будівельником України), а у 2007 році мені запропонували роботу директором ЖЕКу в м. Обухів. На початку своєї діяльності були думки, що працюю тут тимчасово і з часом повернуся до будівельної сфери.

Але так сталося, що, освоюючи ази нової професії, у процесі роботи, зіткнулася із проблемами: відношення мешканців багатоповерхового будинку до директора ЖЕКу жахливе і недовірливе, люди увесь час сваряться. Мені захотілося привнести зміни до цієї сфери. Тому, роботу побудувала за принципом, як на будівництві: є об’єкт, його потрібно будувати і ремонтувати.

На той час у нашому місті було п’ять комунальних підприємств, які обслуговували 100 будинків. Особливо привертало увагу неефективне використання коштів мешканців будинку. Квартплата на той час становила 99 коп. за м. кв., за ці кошти підприємства не мали можливість проводити поточні ремонти.

Я розуміла, що без самовдосконалення, постійного навчання і спілкування із людьми, які краще розбираються у цій сфері, у мене нічого не вийде, і про жодне реформування не може й бути мови. Потрібно буде шукати однодумців, теоретиків, які вже на практиці застосовують зміни у сфері ЖКГ.

Obuhiv_photo

Розкажіть історію створення ТОВ «Міський житловий центр»: коли почали працювати, на яких умовах?

Ідея створити приватне підприємство по обслуговуванню багатоповерхових будівель остаточно сформувалася після того, як я побувала у 2010 році на семінарах Асоціації підприємств будівництва та житлово-комунального господарства в Україні. Саме там відбулося знайомство з людьми, у яких уже були створені приватні компанії з надання послуг по утриманні та обслуговуванні багатоквартирних будинків. Вони ділилися власним досвідом.

Семінари ніби відкрили очі, що надія на зміни все ж таки є, не потрібно сидіти на місці, а необхідно діяти. Приїхавши з семінарів з новими знаннями та ідеєю реорганізації житлово-комунальної сфери у місті Обухів,  я пішла до міського голови Володимира Олександровича Мельника, який підтримав мої пропозиції. На той час мова йшла лише про створення однієї компанії по обслуговуванні будинків, про приватну компанію ще не говорили. З п’яти комунальних підприємств лише два підтримало ідею перетворень та змін. Це була я та Ольга Іванівна Товолжанська (вона і зараз зі мною працює).

Наступною, нашою спільною поїздкою з пані Ольгою, з метою навчання, стало місто Кременчук, де на 1200 будинків було дві великі управляючі компанії та декілька маленьких. Ми звернули увагу, що у діючих управляючих компаній була єдина платіжка. Потім були поїздки у міста Славутич, Луцьк.

У березні 2011 року нами було зареєстровано ТОВ «Міський житловий центр». Перше, що було зроблено – програма «Єдина платіжка», для того щоб у мешканців не було на руках по 10 платіжок. Нажаль, решта підприємств не підтримали нашу ідею, і програма не була запроваджена в місті.

В червні місяці 2011 р. до Обухівського міськвиконкому ми подали пропозицію, щодо визначення нашого підприємства виконавцем послуг з утримання та обслуговування будинків. Ця пропозиція була розглянута 6 вересня на міськвиконкомі. На обговорення нами було підготовлено економічні обґрунтування, які б дали покращення у наданні послуг за рахунок зменшення адміністративних витрат, особливо в проведенні поточних ремонтів. На той час інженерно-технічних працівників по всіх ЖЕКах було 79 осіб., ми розраховували, що в нас буде працювати – 30 осіб.

1 жовтня 2011 року ми приступили до обслуговування житлового фонду міста Обухів, тобто ми розпочали свою роботу із початком опалювального сезону. З нашої сторони це був великий ризик, але ми пішли на це, щоб побачити в якому стані нам дістався житловий фонд. Зіткнулися з тим, що більшість будинків були не готовими до опалювального сезону. Були проблеми і по мережах (багато поривів): довелося працювати в аварійному режимі весь опалювальний період. По-завершенні опалювального сезону у 2012 році, спільно з нашими підприємствами теплопостачання «ПАТ Енергія» і КП «ТЕПЛОТРАНСБУД», розпочали і завершили роботу з регулювання систем теплопостачання від загально-вузлової котельні до будинкових теплових вузлів.

У 2012 р. в м. Обухів відбувся конкурс на управління та утримання житлових будинків, в якому підприємство ТОВ «Міський житловий цент» взяло участь і перемогло з терміном виконання обов’язків – п’ять років. При затвердженому тарифі на утримання, була виділена окрема послуга з управління, яка склала 15% від загального тарифу.  Наше підприємство в Україні це зробило одним із перших. Нажаль, на сьогодні, на послугу з управління багатоквартирними будинками, не надаються пільги та субсидії мешканцям наших будинків. В той же час ОСББ і ЖБК мають витрати на послугу з управління в рази більшу, але отримують всі пільги. Це питання мають бути вирішені на державному рівні.

Для повноцінної та якісної роботи по проведенню поточних ремонтів ми отримали будівельну ліцензію та дозвіл на обслуговування і проведення ремонтних робіт димо-вентиляційних каналів. Також створили будівельну дільницю, в яку ввійшли фахівці майже всіх будівельних професій. Практично всі роботи ми виконуємо власними силами. На підприємстві в нас працює до 150 фахівців різних професій.

Obuhiv

Як Ваше ТОВ «Міський житловий центр» пройшло перехідний період з прийняттям закону «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», і чи справилися з усіма питаннями, які виникли за цей період?

З прийняттям Закону «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» багато підприємств не зовсім йому зраділи. Люди зрозуміли, що можуть втратити роботу.  На цей час ТОВ «Міський житловий центр» уже понад 4 роки працювало по обслуговуванню будинків. Протягом цього періоду було виконано великий  комплекс робіт і,  ми були впевнені, що жителі Обухова відчули покращення в наданні послуг. Тому нашим підприємством була розпочата робота по проведенню зборів, де проводилися необхідні роз’яснення. Співвласниками багатоповерхових будинків, приймалися рішення по обранню форми управління будинком. Процедура згідно Закону України №417 непроста і займає дуже багато часу, але це дає можливість поспілкуватися майже з усіма співвласниками та донести основну ідею цього закону, що житловий будинок – це будинок співвласників.

На сьогодні наша робота продовжується: проводяться збори, підписуються протоколи, проводяться опитування.

По житлових будинках роботи дуже багато. Нам дістався житловий фонд,  як  практично у всіх містах України: більшість будинків мають «вік» понад 30, 40 років.

Obuhiv

 Що плануєте на майбутнє у контексті реформи?

В процесі реформи хочемо залишитися працювати. Ми не чекали конкурсу, почали самі ініціювати збори мешканців, проводити збори, спільно обирати уповноважених осіб, підписувати протоколи, листи опитування. Вирішили, що маємо сили і знання. У 80 будинків (зі ста), де ми вже провели збори – у 78 отримали позитивний результат. Складно працювати із будинками де були раніше гуртожитки, оскільки сьогодні це приватизовані кімнати, де складно знайти власників.

Чи бачите загрози, і з якими проблемними питаннями стикаєтеся у процесі роботи?

Найважливішим питання є: як зробити наші будинки енергоефективними, але на це потрібно багато коштів. Ми стараємося слідкувати за всіма нововведеннями у державі і будемо спільно допомагати нашим співвласникам у цій роботі. У підтвердження вище сказаного, в 2015 році нами була подана пропозиція до Обухівської міської ради по встановленню «Індивідуальних теплових пунктів» по дуже проблемних житлових будинках з теплопостачання та гарячого водопостачання. В кількості семи будинків, пропозиція була підтримана та включена до титульного списку виконання робіт. Ці роботи були проведені.

В результаті, у березні 2016 р. отримано 30% економії коштів за використану теплову енергію. Сьогодні стоїмо на позиції, щоб таких пунктів встановити якомога більше.

Як управитель, ТОВ «Міський житловий цент» не вибирає, чи цей будинок «економічно вигідний» чи ні, а працює з усіма будинками. Нашому суспільству скільки років закривали очі на те, яким чином і з яких джерел відбувалося обслуговування їхніх будинків. Довіра мешканців до управляючих компаній невелика. Робота в навчанні і донесенні інформації по обслуговуванні багатоповерхових будинків та співпраця із співвласниками лише розпочинається. Кожен управитель і ОСББ стикаються з одними ж і тими питаннями: непорозуміння людей, наприклад: «Чому я маю платити? Чому я маю платити так багато? Чому я взагалі маю це робити?».

Хочу відразу згадати одну із проблем – це боржники. Як би це сумно не звучало, але ці люди не поважать ні державу, ні своїх сусідів, ні ті підприємства, які надають послуги. І це питання потрібно вирішувати.

seminar
seminar
seminar

Ви відвідували семінари Інституту муніципального менеджменту. На скільки вони були для Вас корисними? На вашу думку, наскільки важливим є питання професійної освіти та підвищення кваліфікації у сфері управління багатоквартирними будинками?

Вчитися ніколи не пізно, а особливо коли ти управитель. Ця професія дуже молода і потребує постійного навчання, хоч часу інколи й не вистачає. Стикаючись із реаліями роботи у повсякденному житті, не завжди можна знайти вирішення тієї чи іншої проблеми, не маючи за плечами певного багажу знань. Ти як керівник повинен бути зразком, легко виходити із будь-якої ситуації. Нам важко працювати ще й тому, що дуже мало на ринку праці працівників робітничих професій: сантехніків, електриків тощо. У наших підприємствах заробітна плата на порядок нижча, ніж пропонують інші підприємства, а будинкам потрібні фахові працівники. Адже, лише тоді швидко будуть ліквідовуватися аварійні ситуації та виконуватимуться поточні роботи.

Все що ми чуємо на семінарах є дуже корисним. Ми є практики, і нам важко відслідкувати все, що відбувається на законодавчому рівні, у нас багато щоденної роботи: постійні проблеми, аварійні ситуації, плани. Приїхавши на семінар, отримуєш ту інформацію, яку ти пропустив, вирішуючи буденні питання. Маючи практику і знаючи те, що відбувається на законодавчому рівні, ми формуємо нове бачення.

Семінари інституту є практичними і корисними у повсякденній роботі. Сформовані з тих реалій, які життя нам уже продиктувало. Інколи, прочитавши тему, думаєш: «та мені це не потрібно, тут не буде нічого цікавого», а насправді, прийшовши, ти розумієш, що зробив правильне рішення. Те що ти почув – обов’язково використаєш у своїй роботі. Всі семінари не можливо відвідати, та там де ти бачиш тему для вдосконалення, ти все кидаєш і їдеш на семінар. Раджу управителям вчитися, відвідувати побільше таких семінарів і всі ваші починання будуть успішними!