14

лис 2016

Олена Шамал


Чимало шуму у сфері ЖКГ наробив Закон № 417! Чи знайдеться працівник сфери ЖКГ у нашій країні, який досі не чув про цей Закон та про його майбутні наслідки? «Революція у ЖКГ!!!» – «кричать» заголовки газет, та під цією назвою дуже часто ми читаємо нікому незрозумілі статті, у яких, серед сухих та складних витримок із Закону вставлено плутані непрофесійні висновки та пояснення автора, який сам мало що розуміє про те що пише. І серед цих аматорських статей так і залишається незрозумілим основне питання: а у чому ж саме революція? Що змінилося? І що робити мешканцям будинків? Адже, з першого липня цього року органами місцевого самоврядування мають бути оголошені конкурси на вибір компаній, які управлятимуть багатоквартирними будинками, де не створено ОСББ. Саме ці питання давайте спробуємо з’ясувати.

Отже, розглянемо докладніше цей Закон, адже його впровадження рано чи пізно торкнеться кожного, хто проживає в багатоквартирному будинку. Його офіційна назва – Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від 14 травня 2015 р. № 417-VIII.

Про що Закон?  Він про те, що  будинки (багатоквартирні будинки, в яких ми живемо), які раніше знаходились у комунальній власності міста, нині передано у спільну власність їхнім мешканцям. Передано із обов’язками, а саме: забезпечувати технічне обслуговування, проводити поточний і капітальний ремонту будинку! Передано зі всіма недоробленими (або ніколи не робленими) поточними ремонтами, зі зношеними внутрішніми системами та спорудами, передано із занедбаними під’їздами та не ремонтованими ліфтами. З впровадженням цього закону мешканці спільно володіють всім цим «багатством», а також несуть відповідальність за нього.

Тим, кого дана перспектива спільного володіння власним будинком не лякає,  Закон дозволяє організовувати збори співвласників, які повинні пройти спершу процедуру організації зборів, голосування, збору підписів, після чого: прийняття рішення та укладання протоколу, один екземпляр якого передається на зберігання виконавчому комітету сільської, селищної, міської ради за місцем розташування багатоквартирного будинку. Вся процедура доволі детально описана у Законі і багато чим схожа на процедуру прийняття рішення про створення у будинку ОСББ. З однією лише різницею, що збори співвласників не мають статусу юридичної особи. А це, до речі, на практиці скоріше є  «мінусом» ніж «плюсом», оскільки ускладнює процедуру укладання договорів з енергопостачальними підприємствами та унеможливлює проведення пільг та субсидій.

Цей закон дозволяє належним чином організованим зборам співвласників вирішувати подальшу долю свого будинку:

  • чи віддавати управління будинком (повністю або частково) у руки професіоналів, самостійно обравши управителя (згідно закону, це може бути як юр. особа так і фіз. особа) та укласти з ним договір на повне або часткове управління;
  • чи спробувати самостійно управляти власним будинком, зіштовхнувшись один на один зі всіма виробничими, фінансовими, юридичними адміністративними питаннями життєдіяльності будинку.

Але тут, увага! На сьогоднішній день Закон 417 досить неврегулюваний! В ньому не продумано механізми передачі будинку на баланс і не прийнято підзаконні нормативно-правові акти. Він фактично не може бути і реалізованим, оскільки не затверджено типовий договір на управління багатоквартирним будинком. Тож мешканцям слід бути обережними, якщо вже хтось намагається «допомогти» оформити право мешканців на управління своїм будинком та вибору нового управителя без створення ОСББ. Тому фактично єдиною законодавчо урегульованою можливістю реалізувати співвласниками своє право, щодо обрання форми управління, є створення ОСББ.

Ті ж, хто не готовий вникати у трясовину житлового обслуговування, кому не до снаги, або ніколи займатися питанням управління свого будинку, чи хтось з якихось причин не бажає звалювати на власні плечі численні проблеми та гострі питання життєзабезпечення будинку (а таких людей все ж таки більшість), можуть й надалі вести своє життя звичним руслом, не вдаючись до подробиць житлово-комунального господарства. Адже, згідно з Законом, якщо у будинку не проведено зборів співвласників та не створено ОСББ, функції з управління будинком передаються підприємству-управителю, який обирається місцевою владою на конкурсних засадах.

У такому випадку, звичні нам ЖЕКи змінять нові Керуючі компанії, але, скоріш за все, простий мешканець будинку навряд чи помітить різницю у системі обслуговування. І лише, вийшовши на подвір’я, побачить на жилетках двірників нові надписи: замість звичного ЖЕКу, якась «Керуюча компанія» і пригадає, що колись читав у під’їзда об’яву про нового виконавця послуг, а в газеті читав колись про проведення конкурсу.

Отже, при детальному розгляді Закон 417 виявився не таким страшним, як малюють його у ЗМІ. Революція ЖКГ по суті відбулася лише в тому, що влада спробувала зняти з себе тягар обслуговування житлового фонду та перекласти його на плечі самим мешканцям будинків. І то, зробила це якось непродумано та непрофесійно.

Окрім того, № 417-VIII ще тривалий час не буде «працездатним», адже його реалізація можлива лише після затвердження всіх необхідних нормативно – правових документів!

Також, слід зауважити, що як Законом України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку»,  так і Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» – мешканцям багатоповерхівок надається право вибору, а не обов’язок. Мешканці в будь-який час зможуть скористатися своїм правом вибору, та реалізувати його.

Тож у мешканців багатоповерхівок є достатньо часу, щоб попередньо зважено подумати і визначитись з формою управління своїм будинком, та згодом,  коли всі нормативно-правові документи для реалізації положень Закону будуть затверджені на Державному рівні, прийняти відповідні рішення по своїх будинках.


Також рекомендуємо відвідати сайт Наш Квартал, щоб завжди бути в курсі новин стосовно  важливих змін у сфері житлово-комунального господарства, насамперед, управління багатоквартирними будинками. До речі, даний сервіс надає широкі програмні можливості, щодо спрощення процесу управління життєдіяльності багатоквартирного будинку як для управителя житла, так і для мешканців будинку.